gravid...ont i ryggen...?

Klicka här för att boka tid.

Graviditet, foglossning och kiropraktik
Glädjen över en graviditet kan ibland störas av kroniska ryggbesvär. Stress och frustration kan bli följden som inte minskas av att många symptomdämpande mediciner ger oönskade biverkningar. Metoder som är drogfria är därför ett bra alternativ till smärtlindring när man är gravid. Värk och smärtor som uppstår i samband med graviditet kan lindras med kiropraktik. Kvinnor som behandlats med kiropraktik under graviditeten upplever dessutom sin förlossning som kortare och mindre smärtsam än vid tidigare förlossningar.

De dramatiska förändringar som sker i en kvinnas kropp under graviditeten medför stora påfrestningar på ryggraden, bäckenet och ligament (ledband). När tyngdpunkten flyttas under graviditeten ökar belastningen på ryggraden. Vid en graviditet sker också snabba förändringar i kvinnans kropp i form av uppmjukning av leder, hormonförändringar och hållning som ändras. Därför får kvinnor ofta rygg- och bäckensmärtor, höftproblem och ischias under graviditeten.

"De uppmjukade ligamenten orsakar instabilitet i lederna"
Redan tidigt i graviditeten utsöndras hormonet relaxin för att mjuka upp leder och ledband så att kvinnans kropp kan anpassas efter barnets tillväxt och förberedas inför förlossningen. När magen växer flyttas tyngdpunkten, vilket resulterar i att axlarna åker bakåt och huvudet framåt. Denna snedställning kan bland annat orsaka ryggsmärtor och spänningshuvudvärk. De uppmjukade ligamenten orsakar instabilitet i lederna vilket i sin tur ökar risken för smärta och ledskador.

Foglossning
Foglossning sker då bäckenlederna mjukas upp och är en naturlig process under graviditeten som alla kvinnor får i viss utsträckning. Det kan leda till smärtor i ländrygg och korsrygg, smärtor som ibland strålar fram mot ljumsken. Blygdbenet kan också kännas instabilt och göra ont med en spridning av smärtan längs insidan av låren. Smärtan kan förvärras vid rörelse, t ex när man går – stegen blir oftast kortare och gången vaggande. När man reser sig upp blir det en extra påfrestning på bäckenlederna som också kan ge smärta. Men inte alla kvinnor får besvär i sådan stor grad att bäckenet blir instabilt med symptom som visar på kraftig foglossning.

En normal graviditet svarar bra på kiropraktisk behandling. Kvinnor med kraftiga foglossningar däremot har mindre behållning av behandlingen. Konsultera gärna din kiropraktor om du upplever de här problemen eller är tveksam till om behandling kan hjälpa just dig. Låt inte tillståndet och smärtorna förvärras eller bli kvar längre än nödvändigt. De flesta problem kan underlättas även om man inte alltid kan reducera symptomen helt och hållet.

KONTAKT  KIROPRAKTIK  HÅKAN BENGTSSON  GRAVID  ISCHIAS  KOSTNADSAVDRAG ONLINEBOKNING